SEOs mange ansikter

Det er ikke nytt at SEO innen webdesign får stadig mer oppmerksomhet. Det samme gjelder søkemotoroptimaliseringsteknikker man bruker for å få bedre rangeringer. Disse teknikkene kan deles i to hovedgrupper: Hvit-lue SEO og Svart-hatt SEO. Den første handler om teknikker som er godkjent av verdens mest populære søkemotor, Google, og den andre dreier seg om de som ikke er godkjent. De fikk navnet fra gamle cowboy-filmer, da protagonistene hadde en hvit hatt på, og antagonistene gikk med den svarte.

Hvilke teknikker kaller vi egentlig for Hvitlue-teknikker? Med det regner vi med alle steg vi tar fram for å få nettsiden vår mer oversiktlig, slik at det blir lettere å navigere den. Og så er det alle teknikker som øker hastigheten på sidelastene, slik at brukernes krav på rask og effektiv surfing blir tilfredsstilt. Det å bruke søkeord og drive med søkeordforskning regnes også for å være en av hvitlue-teknikker. Det er også lov å trekke til seg tilbakekoblinger fra andre gode nettsider, dvs. de som allerede har bevist sin høye kvalitet. Flere teknikker kan man finne på lister over SEO-rangeringsfaktorer og få full innsikt i Googles metoder hva gjelder det å tildele sider sine rangeringer. Og så er det å fokusere seg på folk framfor søkemotorer en av de gode hvitlue-teknikkene. Et bra og spennende innhold av høy kvalitet er den beste teknikken å starte med. Hvitlue-teknikker  har en langsiktig tilnærming til optimalisering, og beskytter den som har kjøpt nettsiden fra å få straff av Google.

Svart-lue teknikker er de man bruker for å få bedre rangeringer, men ved å gjøre brudd på retningslinjer innført av ulike søkemotorer. Noen ganger blir det ikke så enkelt å røpe hvem som har brukt de straffbare svartehatt-teknikkene for å jukse seg opp i søkelistene. Derfor er det dessverre stadig flere av dem som gjør nettopp det. For å bevare kredibiliteten hos sine brukere, må søkemotorer komme fram med stadig nye løsninger på problemet og nye måter å prøve å forebygge juksingen på.

Noen av gjeldende teknikker innen svarthatt SEO er automatisering av lenkebygging, forumkommentarer, kjøp av lenker og lenkefarmer, og det å stjele andres innhold. Hvilke konsekvenser får man tåle hvis juksen blir avslørt? Først får man en advarsel om at retningslinjene har blitt brutt fra Google selv, og en del tips om hvordan justeringer kan gjøres slik at man unngår å jukse. Advarselen må følges opp så snart man får den, slik at det ikke forekommer enda større konsekvenser for nettsiden. Den andre konsekvensen er damping, og den innebærer at Google kan sette i gang en del algoritmer som kan ødelegge rangeringen din ved å begrense synligheten av din nettside. Hvis mesteparten av dine kunder har fått vite om deg via internett, kan dette vise seg å være meget dårlig for virksomheten din, man kan til og med gå konkurs. Hvis du bruker straffbare optimaliseringsteknikker er det en del minuser nettsiden din kan få.

Den mest alvorlige konsekvenser er å bli helt og holdent kastet ut fra Google. Vanligvis er det mindre aktører og små bedrifter og nettsider som kan få utkastelse, ettersom Google har bruk for berømte nettsteder som selger merkevarer av internasjonal betydning.

I dag er det sånn at det lønner seg å bruke svartlue-teknikker for ganske mange aktører. Noen teknikker kan Google ikke få avdekket. Man kan miste mye penger ved å benytte seg av straffbare teknikker, men hvis man klarer å bruke dem lenge før man blir oppdaget, kan man samle inn en stor kapital.