I en ganske lang periode har det vært ganske vanlig med å benytte seg av lenkebygging som en strategi for å oppnå høyere rangeringer på Google. Det som man er mest opptatt av er antall velfungerende lenker, ulike ankertekster og det å sette opp PBN-nettverk (som hører til grå og svarte taktikker Google kan straffe oss for), som gir en mulighet til å jobbe mot bedre rangeringer. Sårlig er det vanlig med lenkebygging, ettersom lenkeråten kan bli rangeringers verste fiende (når lenkene fra en nettside til en annen nettside slutter å fungere, ettersom de sidene ikke lenger finnes eller har flyttet til en annen server).
Et eksempel på bruken av lenkebyggingen er gamblingsindustri – der man må tenke meget strategisk for å knytte rette og brukbare lenker til en nettside, som når det gjelder Lord Lucky bonus kode. En SEO-ekspert som har jobbet med å få rangeringer opp på en gamblingsnettside forteller: Vi visste at antall lenker vi bygget ikke ville gjøre en stor forskjell på den generelle domeneautoriteten og lenkeutseendet, ettersom det var et ganske stort antall mektige lenker som førte til hjemmesiden og kjerne interne sider. Istedenfor å øke antallet lenker, brukte vi tiden på å utforske sidens daværende synlighet og rangeringer for å få identifisert en ganske stor mengde nøkkelord som ikke hadde ledet til en bra synlighet. Vi fokuserte alle våre ressurser på et mindre antall interne sider, som vi fikk fram som nettstedets første side – som alt i alt øke rangeringene og trafikken på nettsiden dramatisk.
Rangeringssystemer
Googles rangeringssystemer gjør rede for å sortere gjennom en svær mengde nettsider i søkeindeksen for å tilby sine brukere de mest relevante og nyttige av dem under et sekund. En av de viktigste faktorene som påvirker rangeringer blant Googles søkealgoritmer er nettstedhastighet, brukeropplevelse og sideoppsett.
Det som svært få domeneeiere ikke vet er at det er ganske enkelt å sjekke hvilken rangering man får på Google i henhold til de ovennevnte aspektene. Derfor er vår første hack nettopp Google’s Pagespeed Insights. De fleste nettsider gjør feil på dette, og hastigheten er for det meste ganske lett å fikse på. Ved å bruke dette verktøyet tildeler Google rangeringer til en webside på din mobil og stasjonære PC. Det viser også hva som trenger å forbedres på en nettside. Det er viktig å installere Google Webmaster Tools på kundenes nettsider, slik at man alltid kan kaste et blikk på sidens hastighet of forbedre den. Dessuten er det mulig å stjele trafikken fra nettsider til konkurrentene dine. Det må du ha en bra tekstfortatter (copywriter), en visuell assistent og en flink webdesigner. Denne prosessen må du gjenta en gang i måneden. Finn din største konkurrent på OpenSiteExplorer.org og last opp alle tilbakekoblinger fra deres nettside. Der har det sikker skrevet en del populære bloggere og influensere og koblet sine kontoer til nettsiden, som fikk den til å få en bedre rangering.