Oppstartsselskap og deres hemmeligheter

Det er ennå ikke helt klart hva som ligger i begrepet startup og hva som regnes for å være en rimelig forklaring av konseptet. Helt som forventet – er det ikke sikkert hvilke tips kan hjelpe en bli startupsjef og starte egen bedrift. Det er utallige aspekter ved virksomhetsstyring en skal være oppmerksom på. Uansett er det alltid spennende å lese om vellykkede startupsjefer og selvstendige næringsdrivende og hvordan de ble vellykkede i jobben – det er tross alt folk som har funnet en måte å forandre verden på.  Og – hvis de ikke hadde effekt på akkurat hele verden, klarte de sikkert å influere på en del av den. Det man først kan tilby som definisjon på startup-bedrifter er at det handler om en virksomhet som vokser veldig fort og satser på å dekke behov innenfor ett markedsfelt mange andre iblant.

Så, hva er viktigst å huske på hvis man vil starte egen bedrift og kåre seg til startupsjef? Da må man kunne tilby et interessant produkt, noe banebrytende og innovativt som folk flest har behov for. Det handler om å tilby noe man vet folk kommer til å være interessert i og noe brukbart. Det kan også være en tjeneste, som for eksempel oversettelsesarbeid med produklistinger på Amazon eller lignende. Vanligvis er det en liten bedrift eller flere enkeltpersoner som utgjør et oppstartselskap og jobber med å gjøre en idé til virkelighet. De sitter sammen for å lage en forretningsplan og fordeler oppgaver seg imellom. Man starter med å opprette firma i sitt lokale miljø, men de som klarer seg best kan utvide virksomheter og plassere seg på utenlandsk marked også. Uansett må man være beredt på at ikke alle oppstartselskap lykkes internasjonalt og prøve å være fornøyd men det man har oppnådd lokalt.

Det er også en del forskere som gjennomfører undersøkelser på internasjonal suksess i den sammenheng. Det er ikke mulig å gi en presis oppskrift for hvordan man kan få det til. Det er bare ved å sette fellestrekk blant vellykkede oppstartselskap under lupen at man kan komme fram til en eller annen konklusjon. For eksempel – de vellykkede oppstartselskapene holder seg ikke fast ved et produkt eller et produktdesign, men forandrer på det underveis. Det er heller ikke ønskelig å planlegge produktet veldig nøye, ettersom det ikke er mulig å analysere markedet før man er godt i gang. Noen oppstartsgenier sier at det også er rimelig å lansere produkt før det er ferdig. Man skal heller ikke prøve å dekke så mye som mulig – dvs. gape seg altfor mye. Kanskje er det bedre å velge et markedsfelt og prøve seg på det først. Det er også meget viktig med å vite hva som dine potensielle kunder leter etter og få deres tilbakemelding etter at de har kjøpt dine produkter eller tjenester. Da kan du bli bedre og virke mer tiltrekkende til din krets av klienter. Man skal også være aktiv, engasjert og omringet av pålitelige kollegaer med en sterk arbeidsetikk. Noen oppstartsgenier som for eksempel Steve Jobs sa i sin tid at det bare var å tilby et produkt som kan gjøre forskjell i ens hverdag og hjelpe med å få ferdig dagligdagse gjøremål. Det er også en viktig ting man må tilføye – det er viktig å besøke både lokale og internasjonale hendelser som har med det å styre eget oppstartselskap å gjøre. Der kan man løpe på mange likesinnede som har allerede hatt erfaringer med å være selvstendig næringsdrivende.