Kjekt å vite når man er webutvikler

Aldri før i historien var det så viktig å være tilstedeværende på nettet som det er i dag. Nettsteder er kåret til å være verdens mest brukte kommunikasjonsplattformer. Disse plattformene – som egentlig påvirker alt fra det globale markedet til vanlig mellommenneskelig kommunikasjon – utgjør en stor del av vårt dagligdagse liv. Derfor er det viktig med eksperter på webutvikling – folk som kjenner til vitenskapen om å ta seg av nettsteder slik at de kan tilby best mulig tjeneste til sine brukere. Man skal også kunne kjenne til prinsippene innenfor nettverkssikkerhet og hvordan man skal implementere dem i sitt arbeid.

Webutvikling handler også om strategier man bruker for å oppnå bestemte mål, som for eksempel å formidle sensitiv informasjon og hindre andre til å få tak i det. Derfor er det ikke sjelden med nettbaserte artikler som heter – Hva en webutvikler absolutt må vite, Tidenes beste råd til webutviklere, Hva en aspirerende webutvikler må kjenne til, osv.

            Her gjør vi en kjapp oppsummering av verdens beste webutvikleres råd til nye nye håp innenfor datavitenskap.

1.  Først og fremst er det viktig at en nettside får brukerverdi – og for å få det til, må man være klar over seks elementer som utgjør en bra nettside.

2.  En nettside skal være troverdig, dvs. skrevet av folk som har peiling på hva de skriver om og som kan formidle kunnskapene sine videre.

3.  Og så skal man kunne finne nettsiden fort og få tilgang til den uten trøbbel. Dens utseende må være tiltrekkende og oversiktlig, og informasjonen den tilbyr skal gjerne være nyttig og brukbar.

4.  En vellykket nettside må tilby bra innhold. Uten et bra innhold er det meningsløst å utvikle en nettside. Man kan best nå ut til sin målgruppe ved å tilby dem informasjon de har bruk for.

5.  En vellykket nettside har bra utseende. Selv om innholdet kanskje er viktigst, er det ikke bortkastet med et tiltalende utseende. Det viktigste er at utseende tjener formålet, dvs. at det fremhever nettsidens innhold og kaster lys over det som er bra ved den. Det er alltid viktig med behagelig utseende som gir inntrykk av profesjonalitet og kompetanse.

6.  En vellykket nettside er brukervennlig. Det er meget viktig at dine besøkende lett kan finne frem det de har bruk for.

7.  En vellykket nettside er mobilvennlig. Det er selvfølgelig lettere å bruke mobiltelefon eller en nettbrett, slik at man ikke må ha med seg bærbar PC hele tiden.

8.  En vellykket nettside inneholder bilder av høy kvalitet. Det gir inntrykk av kompetanse og det synes som om man virkelig har interesse for å vise seg frem i beste lys.

9.  En vellykket nettside opererer raskt. Det betyr at dens sider blir fort lastet inn og at man gjør sitt beste for å oppnå hastighet og bruker bare effektive elementer i utviklingen.

10.  En vellykket nettside er fokusert på sitt innhold. Man skal absolutt være opptatt av å gjøre innholdet sitt rikere og stadig mer interessant ved å beskjeftige ulike eksperter med å skrive artikler og lokke lesere med ny og spennende informasjon.