Hvor viktig er webdesign for strategier for digitalmarkedsføring?

Det man mener med digital markedsføring er all markedsføring som finner sted på nettet. Resultatet man får ved å benytte seg av digital markedsføring er vanligvis mer målbare, kan bli dokumentert og verdiskapende. Dessuten er det større sannsynlighet for at man får økt trafikk og stadig flere henvendelser fra både nåtidige og potensielle kunder hvis man har en kreativ og gjennomtenkt tilnærming til digital markedsføring og arbeidet med den er godt fullført.

Godt utført!

Nøkkelordet er «godt utført». For å sikre seg et godt gjennomført arbeid er det nødvendig med gode og responsive nettsider. I moderne tid er det det som er det viktigste i kommunikasjonen med kunder. Alle vil egentlig få bedriften sin til å vokse og dermed lokke til seg flere potensielle kunder. Den eneste måten man kan gjøre det på er å prioritere nett fremfor fysisk tilstedeværelse. På det stadig mer konkurrerende markedet er det absolutt nødvendig med nettbasert nærvær for at man ikke skal bli hengende etter.

Innhold

Det man trenger for å få sin bedrift til å være synlig for potensielle kunder er et bra design. Her er det viktig å peke på at er bra design er mye mer enn et flott og oversiktlig design. Det som gjør et design til å skille seg ut fra andre og dermed lokke flere kunder er bra innhold og gode tjenester for alle som besøker nettsiden. Innholdet skal være verdifullt for målgruppen og det skal genereres fortjenester til bedriften. Et godt design får potensielle kunder til å stole på din nettside, og dermed dine produkter, og deg som forretningsaktøren. Et godt eksempel på et bra designs innvirking på markedet er nettbaserte butikker.

Tillit

De har overtatt omsetningen på verdens nivå og deres måte å behandle kjøp og salg på har utkonkurrert fysiske butikker. Spenningen mellom nettbaserte butikker og fysiske butikker er stadig større og fortsetter å øke også i framtida. Det er bare en grunn til at man velger en fysisk butikk framfor en nettbasert én – det å kunne se varene og få et oversiktlig bilde av hva som tilbys. Uansett har nettbutikkene funnet en måte å forebygge mistillit på. Det som gjør spenningen enda større er at det blir stadig flere nettbutikker av høy kvalitet, dvs. nettbutikker med responsive og brukervennlige nettsider. De får kundenes tillit og overtar dem fra fysiske butikker. Det er viktig med et bra design for i tilfelle to like gode nettbutikker – man velger den med er mer brukervennlig nettside. Og så er det konverteringsfaktorer. Man får en ganske lavere konverteringsfaktor med et ikke så ba design enn man skal ønske seg. Konverteringsfaktor er forhold mellom antallet besøkende on antallet besøkende som utfører det du vil at de skal gjøre på din nettside – dvs. kjøpe dine varer eller tjenester.

Funksjonaliteten

Design handler ikke bare om hvordan en nettside ser ut. Det er også viktig med at designet er responsivt og at det føles både lett og behagelig å finne ting fram på nettsiden. En av de største designutfordringene handler om hvordan nettsiden fungerer og hvilke tjenester som den kan tilby til potensielle kunder. En riktig god design må være i stand til å tilby mer enn informasjon om bedriften, tilgjengelige produkter og tjenester og kontaktsiden. Et riktig godt design muliggjør kommunikasjon mellom kunden og bedriften. Muligheten for å stille spørsmål og gjøre reservasjoner er meget viktig.