Først er det å starte med nettsider der man kan skrive artikler om produkter som man er interessert i. Det er enten i bloggform eller som produktomtaler man kan framstille dem. I tekstene legger man inn lenker som skal ta kundene videre til nettbutikker. Hvis nettsidebesøkende liker produktet og kjøper det etter å ha lest denne omtalen, får omtaleskriveren prosenter av salget. Annonsenettverk finnes også i kasinoindustrien, men da er det spilleautomater og kasinospill som reklameres. På samme måte gir sportsbetting-operatører bonuskoder for sine nye kunder, som de på bonus-kode.net.
Det å drive med denne typen marketing innebærer at man slipper å gruble over betydningen av vanskelige begreper innenfor økonomien – logistikksystemet, momsregnskap, import og varelagre. Det er i hjemmesider og domener man må investere og til sammen blir det ikke altfor mye i året. Noen ganger blir man også interessert i nettkurs som omtaler digital markedsføring eller annonsenettverk og investerer i kunnskapene det tilbyr. På den måten vokser man som en markedsfører.
Og så er annonsenettverk så enkelt som man bare kan ønske seg. Man investerer i en nettside hvor man omtaler bestemte emner og gjør siden sin tilgjengelig og presentabel. Så søker en kunde etter et eller annet produkt på nettet og legger merke til en av de annonsene plassert på annonsenettverker eller andre nettsider som driver med digital markedsføring. Etter at kunden har kjøpt produktet på an annonse de kom over ved en tilfeldighet, får annonseskriveren kommisjon. Kommisjon er en type provisjon for salget som ble utført ved hjelp av digital marketing. Det beste ved digital markedsføring og annonsenettverk er at det underforstår hjemmearbeid. Man kan tjene penger på å skrive interessante og kreative annonser hjemmefra, mens man er sittende i sin favoritte stol. Det er både behagelig og man kan komme over mange interessante ideer om annonseskriving fra andre markedsførere, selgere og forretningsmenn og –kvinner.
Først og fremst er det bra med annonseskriving og håndtering av korte produktomtaler fordi man innser hvor rikt med et bredt spekter av produkter på internett. Man skal gjerne først skrive om produkter man kan mye om, inntil man blir mer erfaren i annonseskriving, og så kan man fortsette å skrive om andre produkter. Når man finner en type produkter man ønsker å skrive om, eller en liten del av markedet man kan mye om – sier vi at man har funnet sin nisje, og kaller den slags markedsføring for nisjemarkedsføring. Det er litt problematisk med den type markedsføring, for den kan begrense ens omfang i ganske stor grad. Og man er selvfølgelig nødt til å legge ut nytt innhold med jevnt mellomrom for å få regelmessige inntekter. For eksempel kan man skrive om elektroniske produkter eller hvitevarer, men det er best å snevre sitt omfang på kjøkkenutstyr eller datautstyr.
Så kjøper man er domene og bygger en hjemmeside selv eller betaler for den hos profesjonelle webdesignere. Det er men erfaring og hardt arbeid at en vokser fram fra å ikke hå noen ideer om hva man skal skrive til å produsere et rikt og sammenhengende innhold. Et innhold med riktige nøkkelord populære blant folk utgjør en potensielt vellykket annonse – nøkkelord skal gjerne være ord man mener folk flest søker på, slik at annonsen får mer tilskuere og mulige kunder. Det er innholdets kvalitet som får både annonsen og hele nettsiden til å få popularitet ved at de indekserer, og etter en stund rangeres på verdens mest kjente søkemotorer. Det er ikke viktig å tiltrekke besøkende bare for ett produkts skyld, men for at hele nettsiden skal bli stadig mer vellykket.