En nybegynners guide til internettmarkedsføring

I dag er nesten halvparten av verden koblet til nettet, og den stadig voksende tilbøyelighet til å bli en del av det store nettverket har forandret en del ting i markedsføringen. Forandringere er nesten banebrytende, og mesteparten av dem skjedde nettopp innen strategisk tenkning og posisjonering. De trenger gjennom alle eksisterende industrier og sektorer. Dessuten er det stadig flere med teknologiske verktøy som skal revolusjonere vår virksomhet, men som samtidig gjør oss enda mer avhengige av internett.

Det er helt klart at internettmarkedsføring ikke er så enkel som man vanligvis tror. Den forandrer seg i lysets hastighet. Man må være flink til å tenke kritisk, handle selvstendig og komme med kreative løsninger til en hel rekke ulike utfordringer hvis man ikke vil henge etter. I dag finnes det gratis veiledning for markedsføring tilgjengelig på nettet. Man kan ha nytte av alt, fra tekstbøker man kan laste ned i pdf. til online videoinnføringer.

Kunder

Dine kunder, ideer og partnere er ditt foretaks livsnerve, og det betyr at du må bygge din strategi rundt dem. Dessuten er det meget bra med å vite akkurat hva kundene dine vil ha, som kan være ganske utfordrende når man må forholde seg til et så omfattende publikum.

Innholdsmarkedsføring er mer enn bare å skrive blogg. Når man gjør innsats – skriver om det folk er interessert i form av nettartikler, veiledningstekster og webinarer, og lager videoer som tilbyr ny informasjon, kan det lønne deg ganske godt. Uansett er det ikke bare å fokusere seg på å bygge tillit mellom deg og kunden og tilby innhold av høy kvalitet.

Tallene

Man må også fokusere seg på tallene, og informasjonen om sine rangeringer finner man ved å kikke på sin nettsidetrafikk. Nå til dags er det ikke nok med bra typologi, interessante blogger og nyttige produkter. Virksomheten kan rett og slett falle sammen og markedsføringsstrategier bli nytteløse hvis man ikke er oppmerksom på sin nettsidetrafikk. Hva må man gjøre for å tiltrekke flere besøkende? Hvis du er kjent med begrepet “annonsenettverk” er det bare å si at det er en enkel måte å få fram sine annonser og utvide sin virksomhet på. I hovedsaken investerer man i en nettside der folk som forstår seg i ens produkt omtaler det. Det gjør man også ved å få andre til å legge ut kommentarer som omtaler produktet eller tjenesten. Og så er det bra med internettpersonligheter, dvs. bloggere som allerede har en stor innflytelse på både det lokale og det store samfunnet. Ved å benytte seg av annonsenettverk unngår man å bekymre seg med vanskelige begreper innen økonomi .- import, eksport og varelagre.

Det er også en stor del internettmarkedsførere som tilbyr sine tjenester og hjelper ulike typer foretak. De hjelper en nå større synlighet og påvirke massene, ettersom det er en del virksomheter som fortsatt står i Googles skygge. Søkealgoritmene opererer med flere enn 200 rangeringsfaktorer og de får bestemme over hver skjebnen til foretak som baserer seg på nettet. Det er viktig å forstå fordi det å være tilgjengelig og synlig er essensen av all innsats man gjør på nettet og nøkkel til internettmarkedsføring.