En god brukeropplevelse med nye og nyttige statistiske opplysninger

I dag må en bra nettside stille seg en del krevende oppgaver. Først og fremst er det nyttig med å tiltrekke stadig flere besøkende og gjøre dem til sine kunder. Man skal også gjøre innsats for å beholde sine gamle kunder og få dem til å besøke nettsiden på nytt og utføre bestemte handlinger på den (bla om til flere sider for å finne et produkt og bestille det). Det er ved å ta disse oppgavene i betraktning at webdesignere gir form til nettsider. Innehaverne av opphavsrettighetene for dette nettstedet vurderer kundenes behov når de legger ut bilder og innhold.

Faktorer

Uansett finnes det en rekke faktorer som kan påvirke nettstedets popularitet i negativ retning, slik at besøkende rett og slett forlater den og ikke kommer tilbake. Fremskritt i publiseringssystemer (CMS) og tjenester man tilbyr gjør det lett å få opp en nettside og styre den. Imidlertid handler det om noe helt annerledes når man vil optimalisere en nettside slik at den tjener bestemte formål, som for eksempel gi sine kunder en best mulig brukeropplevelse. Det er ikke lenger mulig å sette et konsept som brukeropplevelse til side, selv om man kanskje sliter med å sette av tid til å optimalisere sin UX eller prøver – uten noe suksess – å få andre til å innse hvor viktig en rolle UX har.

Statistikken

Her understreker vi noen viktige statistiske opplysninger fra infographic: Hele 52 % av brukere sa at en dårlig erfaring på mobilenheten, og en som ikke tilfredsstiller deres krav og forventninger kan fraråde dem å komme i kontakt med bedriften. Mobilbrukere er 5 ganger mer tilbøyelige til å forlate en nettside hvis den ikke er optimalisert for mobil. Det at det finnes kreativt videoinnhold på nettsiden  oppfordrer hele 73 % av kundene til å kjøpe seg et produkt eller en tjeneste. Hele 60 % kunder blir mer positivt innstilt til en varemerke etter å ha bladd gjennom innhold fra dens offisielle nettside. Dessuten lærer hele 60 % av potensielle kunder mer om en merke via dens biografi (om oss-seksjon) enn tilfeldige nettannonser.  79% som ikke er fornøyd med det de ser på en nettside, kjøper produkter fra det neste foretaket med en bra og optimalisert nettside de finner.  Hele 48 % blir rett og slett frustrert når de ikke får åpne siden på mobilen. Når potensielle kunder får en 15-minutters tid til å bla i et innhold, er det hele to tredjedeler som foretrekker å lese et bra kvalitetsinnhold med elegant formgivning framfor en tekst uten tillagte visuelle elementer. Dessuten forlater hele 38 % av folk nettsiden hvis det blir vanskelig å forstå innholdet eller hvis sidens oppsett generelt er dårlig. Kundene som har hatt dårlige opplevelser på din nettside er 88 % mindre trolige til å komme tilbake. I motsetning til hva folk flest tror, reduseres fluktfrekvensen når man ruller nedover nettsiden. Grunnen til det er kanskje at folk flest bruker smarttelefoner for å få tilgang til en nettside. For de blir det lettere å bare rulle nedover enn å klikke på lenker som fører til ulike nettsteder som åpner i stadig nye faner. Fluktfrekvensen av flere kjente nettsider gikk ned med 15 % etter at man innførte scroll-funksjonen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *