10 alvorlige feil innen digital markedsføring man bør unngå

Det er få ting som er bedre enn å kunne være sin egen sjef. I det siste har det vært stadig flere som drømmer om å starte for seg selv. Uansett er det mange som lurer på hva som de kan gjøre for å ta første steg mot målet.

 

  • Første steg er ofte i form av en nettside, selv om det ikke er nok for seg selv. Nåtidens holdning om at folk vil komme så lenge det finnes en aktiv nettside er helt feil.Det handler ikke bare om å opprette en nettside, fordi det ikke er det som tiltrekker folkets oppmerksomhet og sikrer trafikken. Derfor er det nødvendig med å ta SEO i betraktning fra tidlig av.
  • Det gjør ikke nytte å begynne å tenke på SEO i sluttfasen, men å gjøre søkermotoroptimalisering til nettsidens kjerneredskap. Nå til dags er det mange som velger å ikke sløse med pengene og derfor vil ikke ansette en profesjonell webutvikler. Langsiktig kan de miste et par ganger så mange penger som de klarte å spare i begynnelsen, ettersom nettsiden ikke kan få et riktig antall besøkende som holder virksomheten i live.
  • Det anbefales heller ikke å bruke JavaScript når man utvikler en nettside, ettersom søkemotorene ignorerer dette programmeringsspråket.
  • Det er heller ikke så lurt med bilder som brukes til å designe menyen.
  • Poenget er å ha et riktig godt nettverk med lenker, dvs. URLs på nettsidene. Det som tiltrekker flere besøkende er å sette opp lenker som fører til innhold angående en lignende virksomhet en selv driver med. For å kunne velge riktige lenker og sikre seg synlighet er det lurt med nøkkelord. Disse ordene bør være en del av lenkene, som ellers inneholder en god del tall og tegn, som bare kan forvirre den besøkende. Dette forebygger man ved å inkludere nøkkelord i lenkene. På denne måten kan søkemotorene hurtig finne dem og gjøre synligheten til stadig flere besøkende mulig. Uansett må man være ganske nøyaktig hvis man vil finne på riktige nøkkelord – det man tror folk taster inn i søkefeltet når de leter etter et bestemt produkt eller tjeneste.
  • Det lønner seg også å ha sidekart og velge riktige farger og moderne design til nettsiden sin. Måten man organiserer relevant informasjon er også ganske viktig – nettsiden skal være oversiktlig med tydelig markert informasjon.
  • Hva gjelder allmenn digitalmarkedsføring er det også ikke nok med å ha tilfredsstillende antall kunder og ikke bestrebe seg på å tiltrekke enda flere. Det er ikke bra å ikke gjøre framskritt, sier ekspertene på markedsføring. Det er ikke nok med å være bra nok.

  • Man skal også være flink til å bruke sosiale nettverk – som får en til å danne en kundegruppe av et bestemt antall personer, uten å investere penger i markedsføring i selve starten.
  • Hvis man selger produkter over store avstander er det nyttig med bra postkontor og samarbeidspartnere som gjør betalingsprosessen enklere og tryggere. Det får en nemlig til å tenke at man ikke kan få alt til alene – noen ganger er det også viktig å ha noen å stole på.